Inhalt des Dokuments
Langen, N.; Ohlhausen, P.; Steimeier, F.;
Friedrich, S.; Engelmann, T.; Speck, M.; Damerau, K.; Bienge, K.;
Rohn, H.; Teischeid, P. (2022): Nudges for more sustainable food
choices in the out-of-home catering
sector applied in real-world
labs. Resources, Conservation and Recycling, 180, 106167.
doi.org/10.1016/j.resconrec.2022.106167 [1] (Link to pdf [2])
Speck, M.; Bienge, K.; El Mourabit, X.; Engelmann, T.; Teitscheid, P.; Langen, N. (2020): Gesund, umweltfreundlich und sozialverträglich - wie ein Onlinetool hilft nachhaltiger zu kochen. Ernährungsumschau 07/2020. M399-M405.
Grundmann, S.; Schulz-Greve, S.; Groth, K.; Klatt, C.; Langen, N.; Heindl, I. (2021): Nachhaltige Ernährung durch Partizipation (mit)gestalten – Instrumente zur Unterstützung eines Transformationsprozesses. HiBiFo. 02/2021: 30-47. https://doi.org/10.3224/hibifo.v10i2.02 [3]
Ohlhausen, P.; Langen, N. (2021): Spontaneous Variety-Seeking Meal Choice in Business Canteens Impedes Sustainable Production. Sustainability. 2021, 13, 746. https://doi.org/10.3390/su13020746 [4]
Treutwein, R.; Langen, N. (2020): Setting the agenda for food waste prevention – A perspective on local government policymaking. Journal of Cleaner Production, 284, 1 March 2021, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.125337 [5]
Jaeger-Erben, M.; Blättel-Mink, B.; Fuchs, D.; Götz, K.; Langen, N.; Rau, H. (2020): Grenzen des Konsums im Lebensverlauf: Gelegenheiten, Hürden und Gestaltungsspielräume. GAJA 29/4 (2020): 218-223. https://doi.org/10.14512/gaia.29.4.4 [6]
Monetti, S.; Pregernig, M.; Speck, M.; Langen, N.; Bienge, K. (2021): Assessing the impact of individual nutrition on biodiversity: A conceptual framework for the selection of indicators targeted at the out-of-home catering sector. Ecological Indicators 126 (2021). https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2021.107620 [7]
Grundmann, S., Langen, N., Rumpold, B. A., Zimmermann, J. (2021): TUB Teaching 2.0 – Exemplarisch an der beruflichen Fachrichtung Ernährung & Hauswirtschaft. Posterpräsentation beim QLB-Programmworkshop „Quo vadis Berufliche Lehrerbildung? Lehrerinnen und Lehrer für berufliche Schulen aus- und weiterbilden: Herausforderungen, Ansatzpunkte, Zwischenergebnisse“. 02./03.März 2021, Universität Osnabrück. Link zum Poster [8]
Pascal Ohlhausen and Nina Langen (2020). When A Combination of
Nudges Decreases Sustainable Food Choices Out-of-Home — The Example
of Food Decoys and Descriptive Name Labels. In: Special Issue reprint
book "Consumer Preference and Acceptance of Food Products
(https://www.mdpi.com/books/pdfview/book/3145) [9]
Reprinted
from: Foods 2020, 9, 557, doi:10.3390/foods9050557
Ching-Hua Yeh, Monika Hartmann and Nina Langen (2020). The Role of Trust in Explaining Food Choice: Combining Choice Experiment and Attribute Best–Worst Scaling. In: Special Issue reprint book "Consumer Preference and Acceptance of Food Products (https://www.mdpi.com/books/pdfview/book/3145) [10]Reprinted from: Foods2020, 9, 45, doi:10.3390/foods9010045
Publikationen im Projekt NAHGAST
Veröffentlichungen von Langen, N. im Projekt NAHGAST: eine detailierte Aufstellung finden sie hier [11].
Aktuelle Veröffentlichung:
Speck M, Bienge K, El-Mourabit X, Schuster S, Engelmann T, Langen
N, Teitscheid P: Healthy, environmentally friendly and socially
responsible – how an online tool helps to cook more sustainably.
Ernahrungs Umschau 2020; 67(7): 125–31. DOI: 10.4455/eu.2020.038
Ohlhausen, P.; Langen, N. (2020): When a Combination of Nudges
Decreases Sustainable Food Choices Out-Of-Home—The Example of Food
Decoys and Descriptive Name Labels. Foods 2020, 9, 557; doi:
https://doi.org/10.3390/foods9050557 [12]. PDF Version:
https://www.mdpi.com/2304-8158/9/5/557/pdf [13]
Speck, M.; Bienge, K.; Wagner, L. ; Engelmann, T.; Schuster, S.; Teitscheid, P.; Langen, N. (2020): Creating Sustainable Meals Supported by the NAHGAST Online Tool – Approach and Effects on GHG Emissions and Use of Natural Resources. Sustainability 2020, 12, 1136; doi:10.3390/su12031136. Abstract: https://www.mdpi.com/2071-1050/12/3/1136 [14]https://www.mdpi.com/2071-1050/12/3/1136 [15]; PDF Version: https://www.mdpi.com/2071-1050/12/3/1136/pdf [16]
Süßbauer, E.; Mass-Deipenbrock, R.M.; Friedrich, S.; Kreß-Ludwig, M.; Langen, N.; Muster, V. (2019): Employee roles in sustainability transformation processes – A move away from expertise and towards experience-driven sustainability management. GAIA 28/S1: 210-2017. https://doi.org/10.14512/gaia.28.S1.7 [17] Download [18]
Weitere Veröffentlichungen
- Kröhn, S.; Rumpold, B.A.; Langen, N.; Bliesner-Steckmann, A.; Bartsch, S.; Scharp, M. (2020): Von Nachhaltigkeitspionieren lernen – Das Projekt Korn-Scout. HiBiFo, 03/2020 https://doi.org/10.3224/hibifo.v9i3.03 [19]
- Nikravech, M.; Kwan, V.; Dobernig, K.; Wilhelm-Rechmann, A.; Langen, N. (2020). Limiting food waste via grassroots initiatives as a potential for climate change mitigation: a systematic review. Environmental Research Letters. in press https://doi.org/10.1088/1748-9326/aba2fe [20]
- Yeh, C.; Hartmann, M.; Langen, N. (2020): The Role of Trust in Explaining Food Choice: Combining Choice Experiment and Attribute Best–Worst Scaling. Foods, 9 (1): 45. doi.org/10.3390/foods9010045 [21], Abstract: www.mdpi.com/2304-8158/9/1/45 [22], PDF Version: https://www.mdpi.com/2304-8158/9/1/45/pdf [23]
- Rumpold B.A.; Langen, N. (2020): Consumer acceptance of edible insects in an organic waste-based bio-economy. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry 23: 80-84. Online: https://doi.org/10.1016/j.cogsc.2020.03.007 [24] (Link: https://authors.elsevier.com/a/1bXaE8jaZDp3tP ) [25]
- Süßbauer, E.; Mass-Deipenbrock, R.M.; Friedrich, S.; Kreß-Ludwig, M.; Langen, N.; Muster, V. (2019): Employee roles in sustainability transformation processes – A move away from expertise and towards experience-driven sustainability management. GAIA 28/S1: 210-2017. https://doi.org/10.14512/gaia.28.S1.7 [26] Download [27]
- Lorenz, B.A.; Langen, N.; Göbel, C.; Engelmann, T.; Bienge, K.; Speck, M.; Teitscheid, P. (2019): What makes people leave LESS food? Testing effects of smaller portions and information in a behavioral model. Appetite, 139: 127-144. https://doi.org/10.1016/j.appet.2019.03.026 [28] (freier Zugang bis Juni)
- Rumpold B.A.; Langen, N. (2019): Potential of enhancing consumer acceptance of edible insects via information. Journal of Insects as Food and Feed 5 (1): 45-53. Online: https://doi.org/10.3920/JIFF2018.0041 [29]
- Schneider, F.; Part, F.; Göbel, C.; Langen, N.; Gerhards, C.; Kraus, G.; Ritter, G. (2019): A methodological approach for the on-site quantification of food losses in primary production: Austrian and German case studies using the example of potato harvest. Waste Management, 86(1): 106-113. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2019.01.020 [30]
- Ohlhausen, P.; Langen, N.; Friedrich, S.; Speck, M.; Bienge, K.; Engelmann, T.; Rohn, H.; Teitscheid, P. (2019): Auf der Suche nach dem wirksamsten Nudge zur Absatzsteigerung nachhaltiger Speisen in der Außer-Haus-Gastronomie. DIW Vierteljahresheft zur Wirtschaftsforschung 2.2018 Stupsen und Schubsen (Nudging): Beispiele aus Altersvorsorge, Gesundheit, Ernährung: 95-108
- Eberle, U.; Teufel, J.; Quack, D.; Antoni-Komar, I.; Langen, N.; Hirschnitz-Garbers, M. (2018): Ernährungssysteme nachhaltig umbauen. Vier Handlungsfelder für die Politik. GAiA, 27/4 (2018): 394-395. doi.org/10.14512/gaia.27.4.14 [31]
- Langen, N. (2018): Fair Trade Kaffee – (k)eine Frage des Preises?!. Paper presented at Fachtagung zum Forschungsstand des fairen Handels im deutschsprachigen Raum, September 16-18, 2018, Cologne, Germany.
- Langen, N. (2018) : Nudging in der Gemeinschaftsverpflegung : Nachhaltiges Verhalten anstupsen. UGBforum 5/18 : 227-230.
- Langen, N.; Teitscheid, P., Freidrich. S., Speck, M.; Bienge, K.; Engelmann, T. (2018): Nachhaltigkeit in der Außer-Haus-Gastronomie. RHW Management 7/8 2018: 42-43.
- Speck, M.; Bienge, K.; Engelmann, T.; Langen, N.; Teitscheid, P.; El Mourabit, X. (2018): Ressourcenleichten Konsum gestalten – die Stellschrauben der Außer-Haus-Gastronomie. Haushalt in Bildung & Forschung, 3/2018: 89-99. https://doi.org/10.3224/hibifo.v7i3.07 [32]
- Lorenz, B. A.; Langen, N.; Hartmann, M.; Klink-Lehmann, J. (2018): Decomposing Attitudes towards Food Leftovers: Implications for General Attitude, Intention and Behavior. British Food Journal, forthcoming.
- Vo, T.M.H.; Langen, N.; Hartmann, M. (2018): Vietnamese consumers’ response to corporate social responsibility of modern food retailers. British Food Journal, forthcoming.
- Engelmann, T.; Speck, M.; Rohn, H.; Bienge, K.; Langen, N.; Howell, E.; Göbel, C.; Friedrich, S.; Teitscheid, P.; Bowry, J.; Liedtke, C.; Monetti, S. (2018): Sustainability Assessment of Out-of-Home Meals: Potentials and Challenges of Applying the Indicator sets NAHGAST Meal-Basic and NAHGAST Meal-Pro. Sustainability, 10, 562 doi:10.3390/su10020562.
- Grundmann, S.; Groth, K.; Langen, N. (2018): Vorschläge zur Überwindung des Theorie-Praxis-Gap in der universitären Ausbildung der beruflichen Fachrichtung Ernährung und Hauswirtschaft. Haushalt in Bildung & Forschung. 1/2018: 95-109. https://doi.org/10.3224/hibifo.v7i1.07 [33]
- Lorenz, B.A.; Langen, N. (2017): Determinants of How Individuals Choose, Eat and Waste –Providing Common Ground to Enhance Sustainable Food Consumption Out-Of-Home. Journal of Consumer Studies: 1-26. DOI: 10.1111/ijcs.12392.
- Siéber, J.M.; Langen, N. (2017): Vielfalt erhalten durch Steigerung der Attraktivität des Berufs Fachverkäuferin bzw. Fachverkäufer im Lebensmittelhandwerk. Haushalt in Bildung & Forschung, 3/2017: 45-60.
- Lorenz, B.A.; Hartmann, M.; Hirsch, S., Kanz, O.; Langen, N. (2017): Determinants of Plate Leftovers in One German Company Catering. Sustainability, 9(5). doi:10.3390/su9050807. http://www.mdpi.com/2071-1050/9/5/807 [34]
- Lorenz, B.A.; Hartmann, M. & Langen, N. (2017): What makes people leave their food? The interaction of personal and situational factors leading to plate leftovers in canteens. [35] Appetite, 116(1): 45-56.
- Janßen, D., Langen, N. (2017): The bunch of sustainability labels - Do consumers differentiate? [36], Journal of Cleaner Production 143: 1233-1245.
- Klink, J., Langen, N., Hartmann, M. (2016). Kommunikation von Nachhaltigkeit–Eine vergleichende Analyse des Schokoladen- und Fruchtsaftsektors. [37] In: Willers, C., CSR und Lebensmittelwirtschaft, Springer, Berlin Heidelberg: 225-240.
blikationen/langen_etal_2022_sustainable-food-choices.p
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ublikationen/GAIA_S1_2019_210_217_Suessbauer.pdf
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