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TU Berlin

Page Content

Pascal Ohlhausen

Lupe

Scientific staff

Technische Universität Berlin
Institute of Vocational Education and Work Studies

Department Education for Sustainable Nutrition and Food Science
MAR 1-1
Marchstraße 23
10587 Berlin
Room: MAR 1.039

Phone: 030-314 73609
Fax.: 030-314 21120
Email: ohlhausen[at]tu-berlin.de

CV

Pascal Ohlhausen studied economics at the University of Hohenheim (Bachelor of Science) and "Business Ethics and Corporate Social Responsibility (CSR)-Management" at the TU Dresden (Master of Arts). Since 2017 he has been a research associate and doctoral candidate in the department. His research focus is on questions of how to promote more sustainable consumption of food by using intervention strategies (especially nudging, information, participation). In research projects (e.g. NAHGAST) he is responsible for the implementation of process analyses, choice experiments as well as intervention planning and measurements.

Research areas

  • Sustainable Consumption
  • Corporate Social Responsibility
  • Consumer behaviour/behavioural economics
  • Sustainability in the food sector (fair trade, organic, seasonality)

Research and education projects

  • NAHGAST - Entwicklung, Erprobung und Verbreitung von Konzepten zum nachhaltigen Produzieren und Konsumieren in der Außer-Haus-Gastronomie (2015 – 2018). https://www.nahgast.de/
  • Nachhaltige Ernährung und Vermeidung von Lebensmittelverlusten in Kantinen (2017)
  • Regiowoche Berlin - Willst du wissen wie dein Essen auf den Tisch kommt? (2018)
  • Nachhaltige Speisen planen – Für eine zukunftsfähige Gemeinschaftsverpflegung in Berlin (2018)
  • GO Sustainable Berlin (2019). https://www.go-sustainable.de/
  • NAHGAST II - Entwicklung, Erprobung und Verbreitung von Konzepten zum nachhaltigen Produzieren und Konsumieren in der Außer-Haus-Gastronomie (2019 – 2020). https://www.nahgast.de/

Lectures and seminars

  • Haushalts- und Ernährungswissenschaftliche Grundlagen (Bachelor) L504
  • Wissenschaftliches Arbeiten und Wissenschaftstheorie (Bachelor) L500

Publications

Scientific articles

  • Ohlhausen, P.; Langen, N.; Göbel, C.; Friedrich, S.; Speck, M.; Bienge, K.; Engelmann, T.; Rohn, H., Teitscheid, P. (2018 - forthcoming): Auf der Suche nach dem einen, dem wirksamsten Nudge zur Absatzsteigerung nachhaltiger Speiseangebote in der Außer-Haus-Gastronomie. Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung. DIW Vierteljahrsheft, 2018. Berlin.
  • Ohlhausen, P.; Langen, N. (2020): When a Combination of Nudges Decreases Sustainable Food Choices Out-Of-Home—The Example of Food Decoys and Descriptive Name Labels. Foods 2020, 9, 557; doi: https://doi.org/10.3390/foods9050557. PDF Version: https://www.mdpi.com/2304-8158/9/5/557/pdf

book chapters

  • Langen, N.; Ohlhausen, P. (2018): Design und Bewertung von Interventionskonzepten zur Förderung einer nachhaltigeren Ernährung in der Außer-Haus-Gastronomie am Beispiel NAHGAST. In: Teitscheid, P. et al. (Hrsg.): Nachhaltig Außer-Haus essen. Oekom Verlag, 292-304.
  • Ohlhausen, P.; Langen, N. (2018): Interorganisationale Interventionsplanung in der Außer-Haus-Gastronomie. In: Teitscheid, P. et al. (Hrsg.): Nachhaltig Außer-Haus essen. Oekom Verlag, 315-320.

Working papers

  • Langen, N.; Ohlhausen, P.; Speck, M.; Rohn, H.; Engelmann, T.; Neundorf, D.; Teitscheid, P. (2017): Aspekte praxistauglicher Interventionsstrategien - Perspektiven von Verbraucher*innen, Unternehmen und Wissenschaft. NAHGAST Arbeitspapier 6. Berlin. http://nahgast.de/publikationen/
  • Ohlhausen, P.; Langen, N.; Speck, M.; Rohn, H.; Engelmann, T.; Teitscheid, P. (2017): Analyse der Wirkung des Decoy-Effekts mit beschreibenden Namen. NAHGAST Arbeitspapier 5. Berlin. http://nahgast.de/publikationen/
  • Langen, N.; Dubral, R.; Ohlhausen, P.; Bauske, E.; Speck, M.; Rohn, H.; Teitscheid, P. (2017): Review von Interventionsstudien aus den Bereichen Nudging, Information und Partizipation
    und deren methodischer Fundierung sowie Ableitung von Stellschrauben zur Steigerung nachhaltigen Essverhaltens. NAHGAST Arbeitspapier 4. Berlin.  http://nahgast.de/publikationen/

Scientific talks

  • Ohlhausen, P.; Langen, N. (2019): Variety-seeking meal choice in business canteens. EAAE Seminar 168: Behavioural Perspectives in Agricultural Economics and Management, Swedish University of Agricultural Sciences (SLU), SWE.
  • Ohlhausen, P. et al. (2018): Auf der Suche nach dem einen, dem wirksamsten Nudge zur Absatzsteigerung nachhaltiger Speiseangebote in der Außer-Haus-Gastronomie. Workshop Stupsen und Schubsen (Nudging): Ein neues verhaltensbasiertes Regulierungskonzept?, Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW), Berlin.
  • Ohlhausen, P. et al. (2017): Analysis of the Decoy-Effect with descriptive name labels in the out-of-home catering sector. WINK – The NUDGE Conference, Utrecht University, NL.

Zusatzinformationen / Extras

Quick Access:

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